Alla som har lärt sig att skriva kan kalla sig för skribent – frågan är bara hur bra slutresultatet blir. Det finns många exempel genom historien på hur fel det kan bli när kommunikation via text blivit otydlig. Tillsammans med bilder, logotyp och typsnitt bildar text – själva orden – ditt ansikte utåt. Då är det viktigt att slutresultatet blir rätt och tydligt för att du ska kunna göra ett så bra intryck som möjligt och underlätta för målgruppen.
I dagens samhälle suddas gränserna mellan yrken som copywriter, journalist, kommunikatör, författare och bloggare ut. Jag har en filosofie kandidatexamen i svenska och har länge kallat mig själv informatör. Men det har alltid varit textproduktions-delen som lockat mig till denna bransch. Numera beskriver jag mig själv därför som skribent – det är ju det jag gör och det jag älskar att göra.
Oavsett vad jag jobbar med så tror jag på idén om att man lär sig av allt och att all erfarenhet är bra – för att utvecklas både yrkesmässigt och som person.