Nu för tiden är det inget ovanligt att driva en blogg. Men jag var med på tåget redan 2008, 18 år gammal. De första åren var min blogg som en slags dagbok, som så många andra bloggar också var. I och med mina ökade kunskaper om webbkommunikation väcktes ett intresse för att blogga med ett syfte. Nu publicerar jag inlägg inom områden som entreprenörskap, sociala medier, psykologi och hälsa för att dela med mig av tips och information samt knyta kontakter inom branschen.
Bloggare är mer än bara skribenter
En myt om bloggande är att det bara innebär att skriva – en myt som inte kan vara mer falsk. Mycket sker bakom stängda dörrar för att betydelsefullt innehåll ska produceras. Att arbetet med content marketing, innehållsmarknadsföring, har ökat de senaste åren är därför inget konstigt. En bloggare kan göra samma jobb som webbredaktörer, journalister, fotografer, webbdesigners, bildretuschörer, strategiplanerare och kommunikationsansvariga – allt i en och samma roll!
Vi skapar en helt ny bransch tillsammans
Som bloggare är jag med i Sveriges första yrkesnätverk och branschorganisation för influencers, Influencers of Sweden. Visionen är att hjälpa och utbilda bloggare och social media influencers att bygga sina varumärken och sin digitala närvaro och stödja dem i sina roller som publicister. Vi som är medlemmar skapar tillsammans yrkesmässiga standard för branschen och peppar varandra att inse vårt faktiskt värde.